Viking Cinderella |
En jämförelse av fartygsfakta
Här ger The 70s Dig en tänkvärd teknisk jämförelse mellan dagens Ålandskryssare och dess föregångare. Mellan raderna kan Du läsa en hel del. Idag är det t.ex. självklart att alla som åker på en dygnskryssning skall ha en egen kojplats. Men då, på sjuttiotalet (och in på 80-talet), var det minsann ingen självklarhet. Tvärtom fick helt enkelt mer än hälften av passagerna vara utan en sängplats (eller dela den med någon…). Problem? Nej, inte vad er redaktör kan minnas...
Att Apollo III var ungefär hälften så lång och drevs av ånga (därav beteckningen S/S här nedan, dvs. Steam Ship) ända fram till början av 80-talet är ju också tänkvärt.
Mer spännande fakta om Apollo III, och andra Ålandskryssare, kan ni få på The 70s sidor om fenomenet Ålandskryssningar på 70-talet här. |
Ursprungligt namn: Byggd, år & plats: Längd: Bredd: Max antal passagerare: Antal hyttplatser: Max antal bilar: Max fart: |
Viking Apollo III |
M/S Cinderella 1989 i Åbo, Finland, 191 meter 29,6 meter 2700 2700 480 22 knop
* efter ombyggnad 2003 |
S/S Svea Jarl 1962 i Nacka, Sverige 101 meter 19 meter 1020 339 / 472* 60 / 20* 16 knop
* efter ombyggnad 1981/82 |
M/S Apollo III * |
M/S Viking Cinderella * |