Bild laddas...

Bilarna på 70-talet

The 70s -

Vilken bil körde Du, eller åkte i, på 70-talet? Var det en kanske en Volvo Amazon, en SAAB 96 eller en VW "Bubbla"?

 

Oavsett vilket, eller vilka, bilmärken Du kom i kontakt med så var skillnaderna mot dagens bilar ganska avsevärda. T.ex. så var synlig plåt inne i kupén ofta förekommande, åtminstone i bilar från decenniets första hälft. Försök att hitta en bit plåt i dagens kupéer!

 

Häng med nu på en (osorterad) minneskavalkad bland bilar, bilmärken och annat som var runt omkring bilarna.

 

Och som en liten "bonus" hittar Du här uppgifter om vilka bilar som kördes på våra vägar!

Textruta: Ja, bilarna gick ju på bensin. Personbilar med diselmotor fanns ju också, men det var mest taxi och lantbrukare som körde dem. Nej, vi andra tankade vanlig "soppa" för en eller två tior.
Textruta:  Bensin				Mer ►
Textruta: SAAB var ett starkt bilmärke. Från början, och under hela decenniet, fanns SAAB 96 och SAAB 99. Så småningom dök även SAAB 900 upp bland modellerna.
Textruta:  SAAB (Sverige)		Mer ►

Mazda finns sedan 1972 på den svenska marknaden. Den seglivade modellen 323 introducerades 1977. Häftigast var dock helt klart prestandabilen RX med Wankelmotor.

 

Textruta:  Mazda (Japan)

En av världens vanligaste bilar sågs ofta på gatorna under 70-talet, "Bubblan".

Andra modeller fanns också, inte minst Golf. Men även  den sportiga Karman Ghia och framförallt "Folkabussen"

Textruta:  Volkswagen	 (Västtyskland)

Opel Kadett, behöver vi säga mer? Jasså, Ascona och Rekord då?

Ja, Opel var vi många som körde. Men ofta var det en begagnad bil, som t.ex. en Kadett från 60-talet.

Textruta:  Opel (Västtyskland)

Har Du körkort men aldrig kört en Volvo?

Ja, då är Du nog unik! För nästan alla svenskar har väl någon gång suttit bakom ratten i t.ex. en Amazon, 144, 244 eller någon variant.

Textruta:  Volvo (Sverige)

Ford Taunus, Escort och även Fiesta. Se där har vi några av europeiska Fords modeller under 70-talet. En betydligt sportigare image stod Ford Capri för med MK I-III.

Textruta:  Ford (Västtyskland)

Ford USA; då är det nog Mustang som först dyker upp i tankarna (!) hos många. Mustang kom 1964 och fram till 1973 såg den i stort sett likadan ut. 1974 kom så generation II.

Textruta:   Ford (USA)

Renaults historia är lång. Modellen här på bilden är storsäljaren "5". Den började tillverkas 1971 och höll sin ställning som en modern framhjulsdriven småbil hela 70-talet. 

Textruta:  Renault (Frankrike)

Toyota har funnits i Sverige sedan 1964. Under 70-talet började märket etablera sig på allvar med modeller som t.ex. Corolla och Carina. Här intill visas en Corolla 1978.

Textruta:  Toyota (Japan)

AMC (American Motors Corporation) var ett bilmärke i USA mellan 1954 och 1987. Mest känd blev modellen Pacer, se bild här intill, som producerades mellan 1975 och 1980.

Textruta:  AMC (USA)

Peugeot bildades redan 1810 och började tillverka bilar under sent 1800-tal. Den stora och mycket bekväma modellen 504 tillverkades under hela 1970-talet.

Textruta:  Peugeot (Frankrike)

Simca hette egentligen Chrysler-Simca när 70-talet grydde. 1977 byttes namnet till Talbot för att i början av 80-talet sedan läggas ned. I Sverige sålde Simca hyfsat t.o.m. 70-talet.

Textruta:  Simca (Frankrike)

Mercedes-Benz var (är) en dyr statusbil med genuint gott rykte. Karosserna W114/115 och W123 var volymmodellerna, med "200"  som den vanligaste varianten.

Textruta:  Merceders (Västtyskland)

Alf Romeo var och är ett bilmärke med en sportig profil. Men även mer "vanliga" modeller tillverkades. 1972 kom Alfasuden,  som dock också fanns som sportmodell; "Sprint".

Textruta:  Alfa Romeo (Italien)

Nya Chevrolet sålde måttlig under 70-talet i Sverige, särskilt efter oljekrisen 1973. Men det fanns en hel del klassiska 50- och 60-tals bilar, och Camaro var en dröm för många.

Textruta:  Chevrolet (USA)

Citroën  byggde under 70-talet klassiska bilar som lilla 2CV (deux chevaux) och stora bekväma DS (kallad Paddan...). Djärv teknik och udda förarmiljö var kännetecken.

Textruta:   Citroën (Frankrike)

BMC Mini kallades helt enkelt för Hundkojan och var en småbil i ordets rätta bemärkelse. T.o.m. hjulen var ovanligt små,  fälgarna var blygsamma 10 tum stora.

Textruta:   BMC (Storbritannien)

Fiat "124", och dess efterträdare "131", var märkets mellanmodeller och marknadsfördes med ett förmånligt pris i Sverige. Bilarna sålde ganska bra trots en viss rostbenägenhet.

Textruta:  Fiat (Italien)

På 70-talet hade Audi ännu inte etablerat sig som högstatusbilar utan var "bara" ett rejält och pålitligt tyskt bilmärke.  Modellerna hette huvudsakligen "50", "80" och  "100" .

Textruta:  Audi (Västtyskland)

BMW började sin resa mot prestigesegmentet under 70-talet. 1972 laserades nämligen den helt nya 5-serien och följdes sedan av de likaledes nya 3- och 7-serierna.

Textruta:   BMW (Västtyskland)

Småbilen Honda Civic började säljas i Sverige 1974. Civic blev en omedelbar succé och var helt klart en innebil bland de unga som hade råd att köra en fabriksny bil.

Textruta:   Honda (Japan)

I Sverige var Skoda på 70-talet en udda lågprisbil från Östeuropa, med ett i högsta grad tveksamt rykte. Konceptet motor baktill och drivning på bakhjulen.

Textruta:  Skoda (Tjeckoslovakien)

Javisst är det intressant att titta på bilmodellerna från 70-talet. Men vi som var unga då fick ju oftast hålla tillgodo med begagnade bilar. SAAB V4, Volvo Amazon och Opel Kadett t.ex.

Textruta:  Begagnade bilar
Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...

Start    Hemma    Mat & Dryck    Media    Musik    Mode    Resa    Stad    Land    Bil & Båt    Mer    Länkar

Bilar    Båtar

Bensin    Nya bilar 1973    I trafik 1975