Den händelserika historian om Baronessan

 

Att utforska mångas favoritkryssningsfartygs öden och äventyr för oss, som ni kan se här nedan, kors och tvärs över stora delar av jordklotet.

 

Här är alltså fartygets historia i kronologisk stolpform, men först lite grundfakta. Läs och begrunda. Missa heller inte ruttkartan till höger!

 

 

Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...

Baronessan vid Stadsgården

Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Textruta: Från The 70s samling
Textruta: Från The 70s samling
Textruta: Från The 70s samling
Textruta: Från The 70s samling

Start    Hemma    Mat & Dryck    Media    Musik    Mode    Resa    Stad    Land    Bil & Båt    Mer    Länkar

Kryssningar

Ursprungligt namn:

M/S Kong Olav V

Byggd, år & plats:

1960 i Aalborg, Danmark

Längd:

121 meter

Bredd:

16,2 meter

Tonnage:

4 554 bruttoregisterton

Maskin:

Burmeister Wain diesel (x 2)

Effekt:

7 600 Hk

Navigeringssystem:

Decca Navigator

Fart:

19 knop

Antal passagerare:

1 200

Antal bäddar:

220

Antal bilar:

18

År

Händelse

1959

Beställd

1960

Levererades till DFDS A/S i Köpenhamn

1961

I trafik mellan Köpenhamn och Oslo

1968

Reservfartyg och omdöpt till Olav

1969

I trafik Köpenhamn-Helsingborg-Ålborg

1969

Rutten ändrad till Köpenhamn-Ålborg

1969

Avyttrad till China Navigation Ltd

1969

Omdöpt till Taiwan

1970

Ombyggd i Hong Kong

1970

I trafik på linjen Hong Kong - Keelung

1972

Såld till Birka Line i Mariehamn

1972

Omdöpt till Baronessan

1972

Insatt på dagsturer mellan Stockholm - Mariehamn

1980

Såld till Yick Fung Ship. & Enterpr, Panama

1980

Omdöpt till Ming Fung

1981

Såld till China Ocean Shipping i Taiwan

1981

Omdöpt till Ji Mei

1983

Såld till Fujian Province Shipping i Kina

1983

Omdöpt till Nan Hu

1985

Såld till Macau Nav Guangzhou i Kina

2003

Förmodligen upphuggen (skrotad)