Textruta: Den nu under 2000-talet konkursdrabbade biltillverkaren SAAB blomstrade i högsta välmåga på 70-talet. Nåja, det fanns problem då också, men inte något som kan jämföras med senare tiders bekymmer.

De modeller som då på sjuttiotalet fanns på marknaden var; 95, 96, som även benämndes V4, och 99. Fr.o.m. 1978 ersattes 99 av SAAB 900. I början av decenniet tillverkades dessutom en tämligen sällsynt sportbil vid namn SAAB Sonett. 

1978 lanserade SAAB 99 Turbo som var en het, men svåruppnåelig, dröm för oss som var unga då.

Nej, de flesta av oss fick hålla tillgodo med en begagnad SAAB 96, men det var ju inte fy skam det heller.

SAAB

Bild laddas...Textruta: SAAB 96s föregångare introducerades på marknaden 1950, då som SAAB 92 med tvåtaktsmotor på knappt 800 cm3 och treväxlad låda. Bagagelucka saknades till att börja med men kom 1953. 
Textruta:  SAAB 96 V4			Mer ►

SAAB 99 kan sägas vara den direkta föregångaren till SAABs senare modellserier, 99an kom 1968. De första åren hade den motor från Triumph som tillsammans med växellådan led av vissa kvalitetsproblem.

Textruta:  SAAB 99  
Bild laddas...Bild laddas...

År 1978 laserades så efterföljaren till 99an (som dock tillverkades parallellt till 1984) SAAB 900. Samma formspråk som 99 men större och med en lyxigare fram-toning. Modellen till-verkades ända till 1993.

Textruta:  SAAB 900

Den första  gick under namnet SAAB Sonett I, eller SAAB 94, och tillverkades i blott sex exemplar. Två betydligt modernare varianter följde, och cirka 10 000 bilar senare lades modellserien ner 1974.

Textruta:  SAAB Sonett 
Bild laddas...

SAAB-klipp nedtill!

Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...Bild laddas...

Start    Hemma    Mat & Dryck    Media    Musik    Mode    Resa    Stad    Land    Bil & Båt    Mer    Länkar

Bilar    Båtar